POWRÓT      Tarpan/Honker                          

Samochód Tarpan/Honker

 

Prototyp samochodu oznaczony PW (pojazd wielozadaniowy) powstał w 1980 roku w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PZMot) w Warszawie, jako następca używanych w Wojsku Polskim samochodów osobowo-terenowych UAZ-4698 i GAZ-69M. W jego konstrukcji wykorzystano wiele komponentów z produkcji cywilnej, w tym m.in.: silnik, sprzęgło i skrzynię biegów (z samochodu osobowego Polonez) oraz mosty i układ kierowniczy (z samochodu dostawczego Żuk). Pojazd miał być wytwarzany w Fabryce Samochodów Rolniczych (FSR) w Poznaniu, produkującej dotychczas samochody dostawcze Tarpan. W latach 1981-1985 PZMot, przy współpracy FSR i Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, wykonał kolejne prototypy pojazdów, z których PW-2 poddano badaniom kwalifikacyjnym. W 1988 roku pojazd ten pod nazwą Tarpan 4011 wprowadzono do Wojska Polskiego (jego wersja cywilna, z „bogatszym" wyposażeniem otrzymała nazwę Honker).

Tarpan 4011 ma stalowe, trzydrzwiowe nadwozie (ze składaną na maskę silnika szybą przednią), które może być osłonięte bądź brezentową plandeką(z czterema dużymi oknami), rozpinaną na zdejmowanych pałąkach, bądź sztywną nakładką, z otwieranymi oknami bocznymi. Boczne i tylne drzwi pojazdu wyposażono w zdejmowane nadstawki z szybami. Tylna część nadwozia mieści cztery dwuosobowe ławki (rozmieszczone wzdłuż burt), które po złożeniu tworzą płaską powierzchnię, umożliwiającą ustawienie noszy lub innych ładunków. Pod siedzeniami znajdują się schowki, dostępne z zewnątrz pojazdu.

Jednostkę napędową stanowił początkowo silnik benzynowy 115 DB (o mocy 55 kW z Poloneza), natomiast później montowano również silniki wysokoprężne polskiej konstrukcji 4C90 oraz IVECO 81 o mocy 55 kW (pojazd z tym silnikiem oznaczono 4011-IVECO NA) i turbodoładowany IVECO 8142 o mocy 78 kW (oznaczenie pojazdu - 4011-IVECO TC).

Na bazie samochodu zbudowano sanitarkę z zamkniętym nadwoziem na 4 nosze oraz ruchome warsztaty i stacje kontrolno-pomiarowe (np. Cyrkon II - do obsługiwania i naprawy systemów kierowania ogniem czołgów T-55AM ).

W 1991 roku wprowadzono do eksploatacji samochód Tarpan 4012, różniący się od poprzednika głównie silnikiem (stosowano w nim dwa typy silni­ków wysokoprężnych IVECO: 814007 oraz  turbodoładowany - 8140.27.

W połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku FSR została przejęta przez koncern Daewoo Motor Polska i produkcję Tarpana przeniesiono do zakładu w Lublinie, zmieniając jego nazwę na Honker.

Obecnie produkowany Honker 2324 jest napędzany turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 4CT90-1 o mocy 64 kW. Pojazd może być dodatkowo wyposażony w wyciągarkę elektryczną, szperacz, przystawkę odbioru mocy i koła 16".

 

 

 

 

 

 

   

Dane taktyczno-techniczne Tarpana 4012:

Przeznaczenie: samochód osobowy, terenowy

Liczba miejsc w kabinie: 2 + 8

Układ jezdny: 4x4

Masa własna: 2100 kg

Ładowność maksymalna: 850 kg

Długość: 4,63 m

Szerokość: 1,96 m

Wysokość: 2,16 m

Prześwit: 0,19 m

Rozstaw kół: 1,58 m

Rozstaw osi: 2,827 m

Prędkość maksymalna (na drodze): 100 km/h (z sinikiem IVECO 8140.07);

120 km/h (z silnikiem IVECO 8140.27)

Pojemność zbiornika paliwa: 2x55 dm3

Głębokość brodzenia: 0,6 m

Typ i pojemność silnika: wysokoprężny,

czterocylindrowy IVECO 8140.07, 2,499 dm' lub wysokoprężny, turbodoładowany, czterocylindrowy IVECO 8140.27; 2,499 dm3

Moc silnika (odpowiednio): 55 kW (75 KM) przy 4000 obr./min; 73 kW (99 KM) przy 3800 obr./min

Skrzynia biegów: sterowana ręcznie, synchronizowana; 5 biegów do przodu, 1 ­wsteczny

Sprzęgło: suche jednotarczowe

Skrzynia rozdzielcza: dwuprzełożeniowa

Układ kierowniczy: z przekładnią kierowniczą śrubowo-kulkową

Średnica zawracania: 13,5 m

Zawieszenie: resory piórowe i amortyzatory

Opony: 8.40x15

Instalacja elektryczna: 12V

Wersje: Tarpan 4011, Tarpan 4012, Honker 2324

 

Bibliografia

 T.J. O Malley- Wojskowe Pojazdy Transportowe- W-wa 2002

Fotografie Jacek Bilski

 

POWRÓT

GÓRA