POWRÓT

MT-S

Średni transporter gąsienicowy MT-S (fot. Muzeum P.O.W. w Bydgoszczy)

 

 

Średni transporter gąsienicowy MT-S powstał przede wszystkim z myślą o zaopatrzeniu jednostek pierwszoliniowych oraz transporcie sprzętu inżynieryjnego w trudnym, pozbawionym dróg terenie. Jest on jednym z ostatnich z długiej listy tego typu pojazdów, opracowanych w byłym Związku Radzieckim, gdyż jego produkcję rozpoczęto na początku lat osiemdziesiątych XX wieku. Od tego czasu zastąpił on wiele starszych transporterów gąsienicowych armii radzieckiej, np. ATS-59 i AT-T. Pojazd jest używany tylko w państwach byłego Bloku Wschodniego, w tym także przez rosyjskie instytucje cywilne.

Podstawowy model transportera MT-S bazuje na podwoziu zastosowanym w 152 mm działach samobieżnych 2S3 [przyp. tłum.: podwozie "obiekt 305"], w którym stanowisko kierowcy znajduje się z przodu, po lewej stronie, natomiast przedział silnikowynieco z tyłu, po prawej stronie. Pojazd wypo­sażono w niewielką kabinę za stanowiskiem kierowcy, która może pomieścić do 3 pasażerów, oraz najprawdopodobniej w taki sam silnik (co w MT­T), bazujący na jednostce napędowej czołgu T -72. Przestrzeń ładunkowa zajmuje tylną część pojazdu i zwykle jest osłonięta brezentową opończą. Zamontowany z tyłu hak umożliwia holowanie lekkiego sprzętu artyleryjskiego, z przodu natomiast można zamontować pług śnieżny lub urządzenie spycharkowe do usuwania przeszkód.

Podwozie transportera wykorzystano przy budowie gąsienicowego układacza min GMZ oraz wyrzutni i stacji radiolokacyjnej przeciwlotniczego zestawu rakietowego 2K11 Krug (SA-11 Gadfly). Wersja MT-S z płaską platformą może służyć do transportu nadwozi kontenerowych.

 

Średni transporter gąsienicowy MT-S

(fot. Muzeum P.O.W. w Bydgoszczy)

 

Dane taktyczno-techniczne :

Przeznaczenie: średni transporter gąsienicowy

Liczba miejsc w kabinie: 1 + 3

Masa własna: 23 500 kg

Ładowność maksymalna: 10200 kg

Długość: 7,8 m

Szerokość: 3,34 m

Wysokość: 1,846 m

Prześwit: 0,445 m

Rozstaw kół: 2,752 m

Prędkość maksymalna (na drodze): około 65 km/h

Pojemność zbiornika paliwa: 850 dm3

Głębokość brodzenia: 1,5 m

Typ silnika: wysokoprężny V12

Moc silnika: 522 kW (710 KM)

Skrzynia biegów: automatyczna; 4 biegi do przodu, 1-wsteczny

Średnica zawracania: planetarne mechanizmy skrętu

Zawieszenie: wałki skrętne

Instalacja elektryczna: 24 V

 

 

 

 

Bibliografia

 T.J.O, Malley - Wojskowe pojazdy transportowe- W-wa 2002