POWRÓT              STAR 266                            

 

Samochód ciężarowy STAR 266

 

 

Star-226 to podstawowy samochód ciężarowy Wojska Polskiego, opracowany przy współpracy Przyzakładowego Biura Konstrukcyjnego Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach oraz Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Prace nad rodziną samochodów ciężarowych serii 200, zawierającą pojazdy: szosowy - Star-200 (4x2), uterenowiony - Star-244 (4x4) i terenowy - Star-266 (6x6), rozpoczęto pod koniec lat sześćdziesiątych, a produkcję uruchomiono w 1973 roku w Starachowicach (obecnie Zakłady Starachowickie „STAR" S.A.).

Star-266 ma metalową kabinę kierowcy (z włazami dachowymi), mieszczącą dwa fotele i rozkładaną leżankę. Pomiędzy fotelami znajduje się podnoszona obudowa silnika, a za fotelami - zabudowane akumulatory, do których dostęp zapewniają małe drzwiczki na bocznych ścianach kabiny. Pojazd może mieć jedną z dwóch typów metalowych skrzyń ładunkowych: z podłogą dwupoziomową, pod której bocznymi częściami znajdują się wnęki na koła i zamykane schowki, lub z podłogą płaską, montowaną powyżej kół. Skrzynie ładunkowe osłonięto od góry plandeką (z dachem płaskim lub dwuspadowym), rozpinaną na zdejmowanych pałąkach, oraz wyposażono w składane ławki boczne. Ponadto w osi pojazdu można zamontować trzecią ławkę, bez oparcia. W samochodach Star-266 Hibneryt skrzynię ładunkową przystosowano do załadunku i mocowania 23 mm armaty przeciwlotniczej ZU-23-2 wraz z wyposażeniem i amunicją. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny S-359. Skrzynia rozdzielcza ma przystawkę odbioru mocy do napędu wyposażenia specjalnego lub wyciągarki, którą zamontowano za ostatnią tylną osią kół jezdnych.

 

Samochód ciężarowy Star 266 holujący haubicę 122 mm wz. 1938/1985

 

Na podwoziu Stara-266 zbudowano wiele pojazdów specjalistycznych, w tym m.in.: dźwigi, koparkę, ciągnik siodłowy Star C-266, cysternę paliwa CD-5, instalację do odkażania IRS, wysokowydajne urządzenie do zabiegów specjalnych WUS i samochód pożarniczy. Do przewozu parku pontonowego PP-64 służą natomiast pojazdy Star-266 AP i Star-266 BP, przy czym ostatni stosowany do pontonów brzegowych ma podwyższoną kabinę kierowcy, mieszczącą czterech żołnierzy. Do pomieszczenia różnorodnego wyposażenia specjalistycznego, głównie warsztatowego, opracowano zamknięte, całkowicie metalowe nadwozia typu 550 Sarna i Sarna II. W nadwozie Sarna II wyposażono m.in.: warsztat obsługi pojazdów WOP, stację kontrolno-naprawczą SKN Cyrkon (do systemów kierowania ogniem czołgów T-55AM), stację zasilania SZ 4/M2, wóz dowodzenia obrony przeciwlotniczej Zenit-P oraz laboratorium chemiczno-radiome­tryczne.

Na Starach-266 są montowane również (opracowane w Polsce) ekranowane nadwozia typu 786 B ze sprzętem łączności (m.in. radiostacją: R-140M i R-137B, stacją radioliniową R-409 MAZ) oraz nadwozia specjalistyczne typu 117 AUM ze starszych samochodów Star-660.

Użytkownikami samochodów Star-266 są oprócz Wojska Polskiego (któ­re otrzymało ponad 17 000 pojazdów) są również krajowe instytucje cywilne oraz liczni odbiorcy zagraniczni, m.in.: Angola, Birma, Chiny, Egipt, Jemen, Libia, Węgry i kraje byłego ZSRR.

 

Samochód ciężarowy Star 266 holujący 85 mm armatę dywizyjną D-44

 

 

 

Dane taktyczno-techniczne (Star-266 ze skrzynią płaską):

Przeznaczenie: samochód ciężarowy, terenowy

Liczba miejsc w kabinie: 2

Układ jezdny: 6x6

Masa własna: 7420 kg

Ładowność maksymalna: 5000 kg (w terenie 3500 kg)

 Długość: 6,82 m

Szerokość: 2,5 m

Wysokość: 3,15 m

Prześwit: 0,33 m

Rozstaw kół: 2,004 m

Rozstaw osi: 2,99 m + 1,24 m

Prędkość maksymalna (na drodze): 86 km/h

Pojemność zbiornika paliwa: 2x150 dm3

Głębokość brodzenia: 1,8 m

Typ i pojemność silnika: wysokoprężny, sześciocylindrowy, S-359; 6,842 dm3 Moc silnika: 110 kW (150 KM)

przy 2800 obr./min

Skrzynia biegów: sterowana ręcznie 55-45 (ZF);

5 biegów do przodu (od drugiego do piątego - zsynchronizowane), 1 - wsteczny

Sprzęgło: suche jednotarczowe

Skrzynia rozdzielcza: dwuprzełożeniowa SR-380M

Układ kierowniczy: z przekładnią kierowniczą śrubowo-kulkową ZF-80-60 ze wspo­maganiem hydraulicznym

Średnica zawracania: 17 m

Zawieszenie : przód –resory piórowe i amortyzatory, tył – odwrócone resory piórowe i drążki reakcyjne

Opony: 12.00x20

Instalacja elektryczna: 12V, 24V

 

 

Bibliografia

 T.J. O Malley- Wojskowe Pojazdy Transportowe- W-wa 2002

Fotografie Jacek Bilski

 

POWRÓT

GÓRA